středa 16. září 2009

Poutní kostel

Navštívení Panny Marie ve Skokách je barokní novostavba z let 1736-1738 od stavitele Johanna Schmieda z Útviny. Vystavěn byl na místě původní kaple založené v roce 1717. Svažitá a protáhlá nevelká náves pravděpodobně i s návesním rybníkem neumožnila stavbu obvykle orientovaného chrámu. Kostel byl postaven na umělé terase, kterou odvodňují dvě průlezné štoly ústící pod kostelem do malého rybníčku.

Kostel byl v roce 1993 vyrabován a poničen vandaly, kteří se do kostela dostali rozebráním střechy, toto místo je patrné z fotografie. Zbytek zařízení byl uložen v depozitáři kláštera premonstrátů v Teplé, jimž byl kostel v roce 1990 navrácen. V roce 2006 nepřežily nájezd zlodějů mědi obě báně věží, dnes jsou pokryty titanzinkovým plechem.

A ještě malý dovětek. O tom, že je poutní kostel Navštívení Panny Marie ve Skokách otevřen pro veřejnost po celou dobu prázdnin, jsem se dozvěděla z reportáže v TV. Jelikož se však neustále řídím heslem "Neodkládej na zítra, co můžeš udělat pozítří", vyrazila jsem tam poslední prázdninový pátek a narazila na zavřené dveře. Využila jsem tedy dnů otevřených dveří kulturních památek a vyrazila tam v sobotu 12.9. znovu - proto rozdílné počasí na fotkách, včera zveřejněná fotka je ta prázdninová ;o). Jenže jsem tam opět byla sama a "obsluha" žádná. Tentokrát jsem se nemínila vzdát a po telefonátu Občanskému sdružení Pod střechou se sídlem v Toužimi jsem se úžasné prohlídky s ještě úžasnějším a zcela vyčerpávajícím výkladem dočkala.

Je to skvělé místo s úžasnou, i když poněkud ponurou atmosférou, na které se zcela určitě ještě vrátím.


Žádné komentáře: